Het Nederlands-Belgische supermarktconcern Ahold Delhaize kwam donderdag met de cijfers over het derde kwartaal van dit jaar naar buiten.

De verkopen groeiden weliswaar, maar in Nederland blijken de investeringen in online winkel Bol.com de winstmarge onder druk te zetten.

Dat laatste is zichtbaar in deze grafiek uit de cijferpresentatie. Te zien is dat de onderliggende winstmarge in Nederland is gedaald naar 4,4 procent – dat is zowel lager als het tweede kwartaal van dit jaar, als het derde kwartaal van 2015 (zie rechtsonder).

ahold-cijfers

 

De omzet in Nederland steeg wel duidelijk,in het derde kwartaal van dit jaar, met ruim 4 procent, dankzij sterke groei bij Albert Heijn en Bol.com. Maar dat was mede te danken aan de opening van zes AH To Go-winkels bij tankstations in Nederland.

De vergelijkbare omzetgroei, waarbij geen rekening wordt gehouden met de opening van nieuwe winkels, nam licht tot 3,3 procent.

Nieuw fusiebedrijf

Ahold Delhaize meldde voor het gehele concern een omzetgroei van 2,6 procent in het derde kwartaal, tot 14,5 miljard euro. De cijfers van vorig jaar zijn daarbij aangepast om de gevolgen van de in juli afgeronde fusie te kunnen aangeven.

Het concern zag de voor eenmalige posten aangepaste operationele winst met 4 procent toenemen tot 513 miljoen euro. Ahold Delhaize boekte een nettowinst van 236 miljoen euro.

Beleggers toonden zich teleurgesteld, want bij de opening van de Amsterdamse beurs verloor het aandeel Ahold Delhaize 3 procent, waarmee het de sterkste daler was in de AEX-index.

De omzetgroei bleef achter bij de verwachtingen van analisten. De operationele winst kwam daarbij ook een fractie lager uit dan marktvorsers hadden verwacht.

Prijsdruk in Verenigde Staten

Delhaize en Ahold wisten hun opbrengsten in de Verenigde Staten met respectievelijk 0,6 en 2 procent op te voeren. Delhaize haalde in België een plus van bijna 2 procent.

In de VS, de grootste markt van het concern, houdt Ahold Delhaize last van dalende prijzen. Daar komt in de laatste maanden van dit jaar geen verandering meer in, voorspelde het bedrijf. Ahold Delhaize verwacht zijn totale winstmarge in het laatste kwartaal op het peil van de afgelopen maanden te kunnen houden. De operationele marge stabiliseerde vorig kwartaal op 3,5 procent.

Topman Dick Boer sprak van aanzienlijke vooruitgang in de eerste maanden van het nieuwe bedrijf. Op 7 december presenteert hij meer gedetailleerde plannen naar aanleiding van de integratie van Ahold en Delhaize.

LEES OOK: 100 miljoen euro: dat verdienen de adviseurs van Ahold en Delhaize aan de fusie